MEGAMOCNI

10 ćwiczeń i więcej zachowanego zdrowia przy pracy siedzącej

biuro praca zdrowie

Dodano 2013-02-26 14:05:17 | Autor: Emil Kowalski

Praca w biurze jest pracą męczącą. Zresztą tak jak wszystkie i tutaj nie musimy polemizować. Czynności zawodowe wpływają bardzo na nasz stan zdrowia i w zależności od tego jaką formę pracy wykonujemy, to jesteśmy narażeni na inne schorzenia. 

W artykule pt. „Niska aktywność fizyczna sprzyja rozwojowi lub powstawaniu nowotworów” opisywaliśmy negatywny wpływ siedzącego trybu pracy. Zastanawiamy się nad tym jak sobie poradzić z tym problemem.

Pracować musimy a więc gdy to robimy przez 8 godzin dziennie siedząc przy komputerze, nasz organizm ma zbyt mało ruchu. Za tym idzie, że krążenie naszej krwi może być nieprawidłowe. To z kolei powoduje, że nasz mózg nie zawsze jest należycie dotleniony. Efektem tego staje się zmęczenie umysłowe i dekoncentracja. To są objawy standardowe ale jak wspomniano w przytoczonym tytule, wszystkie te czynniki są groźne dla powstawania i rozwoju różnych schorzeń.

Trzeba sobie radzić a więc w tym przypadku, wykonywać jak najwięcej ćwiczeń w trybie siedzącym, które nie kolidują w wykonywaniu czynności. W internecie jest wiele porad na ten temat i poniżej przedstawiamy wybrane:

I – można „uwolnić stopy” czyli dać im odpocząć poprzez zdjęcie obuwia oraz wykonywanie prostych ćwiczeń opierających się na obracaniu stopą, najpierw jedną potem drugą,
II – stopy można położyć i podnosić palce jak najwyżej, to wszystko robimy przy nacisku pięt do podłogi i wyprostowanej sylwetki na krześle,
III – podczas pracy od czasu do czasu można wykonywać okrężne ruchy głową, rozluźniamy mięśnie karku i dyskretnie obracamy głową,
IV - relaksujemy się poprzez chwilowe zamknięcie oczu i wykonywanie głębokich ale delikatnych wdechów i wydechów,
V – kolejne proste ćwiczenie to nic innego jak rozciąganie się w podobny sposób jak robimy to rano, rozluźniamy w ten sposób napięte mięśnie po wielogodzinnym siedzeniu,
VI – także prostym ćwiczeniem jest zwykłe wznoszenie ramion co również w ciągu dnia niejednokrotnie nawet nieświadomie stosujemy,
VII – podczas siedzenia, możemy nabyć się nawet odcisków! Najbardziej na to są narażone pośladki, a sposobem na uniknięcie tego jest zwykłe i regularne ich napinanie,
VIII – mięśnie dłoni również potrzebują ruchu i bynajmniej pisanie na klawiaturze nie jest w pełni dobrą formą ruchową, gdyż zazwyczaj wykorzystujemy do tego palce i nadgarstki. Aby urozmaicić ruch dłoni, można po prostu je regularnie naciągać i rozwierać. Dobrym sposobem jest ćwiczenie na piłeczce z jakiegoś tworzywa w postaci twardej gumy – zgniatamy ją, jest też tzw. sprężyna do ćwiczeń, można z powodzeniem stosować,
XIX – wykorzystujemy każdą sytuację do wstania od biurka. Np. gdy pracujemy w grupie, nie korzystajmy z możliwości przesyłania informacji, które osobiście możemy dostarczyć, poprzez komputer, po prostu podejdźmy do naszego kolegi z pracy i tu należy podkreślić – nie podjeżdżajmy na naszym krześle obrotowym!!
X – i na koniec, w pracy biurowej a szczególnie gdy jest ona wykonywana długo i przy komputerze, dbajmy o dobrze wietrzone pomieszczenia, czasem po prostu podejdźmy do okna i pooddychajmy świeżym powietrzem. To poprawia samopoczucie i dotlenienia organizm.

Przedstawione 10 sposobów na poprawienie aktywności przy siedzącej pracy to zaledwie kilka z możliwych. Zapewne wszystkie są pożądane i umożliwiają zmniejszyć skutki uboczne pracy biurowej. Jednak oprócz wymienionych, należy po pracy wykonywać ćwiczenia ruchowe np. Jogging popołudniowy nawet przez 30 min.To niewiele czasu a ten ruch jest dla nas zbawienny, gdyż ćwiczenia przy biurku nie są wystarczające.

Odnosząc się do chorób jakim sprzyja siedzący tryb pracy, nie możemy wymieniać poszczególnych i przypisywać do powodu. Bo tak naprawdę, każdy niezdrowy styl życia, może być powodem zachorowań nawet na nowotwory. Dbałość o zdrowie i pielęgnacja swojego organizmu to jedyne pewne recepty na zminimalizowanie ryzyka powstawania dolegliwości.

zdj. sxc.hu