MEGAMOCNI

8 przyczyn bólu pleców

ból ezdrowie

Dodano 2013-10-04 09:33:08 | Autor: Jacek Gibel

Nie zawsze bóle pleców spowodowane są chorobą. Nawet najzdrowszy człowiek czasem może doświadczyć tego dyskomfortu. Poniżej przedstawiamy rzeczy, mogące powodować ból pleców.

1. Spanie na starym materacu

Dobry materac wytrzymuje od 8 do 10 lat. Jeśli po tym czasie się go nie wymieni, istnieje spora szansa, że kręgosłup nie jest wspomagany we właściwy sposób. Należy pamiętać, że materac nie może być ani zbyt twardy, ani zbyt miękki.

2. Noszenie ciężkiej torby

Zmora uczniów. Ciężkie torby lub plecaki noszone na jednym ramieniu powodują wykrzywienie kręgosłupa. Jeśli więc koniecznie musimy już taszczyć wszystkie podręczniki, przynajmniej nośmy plecak na obu ramionach, co choć trochę odciąży nasze plecy. Najlepiej jednak zmienić torbę na lżejszą - powinna ona ważyć nie więcej niż 10% wagi naszego ciała.

3. Chodzenie w szpilkach lub zbyt płaskich butach

Zbyt wysoki obcas powoduje konieczność wyginania kręgosłupa, a przez to obciąża stawy. Z drugiej strony - szkodliwe jest też zbyt płaskie obuwie. Sandały, w których nie ma odpowiedniego oparcia pięty, narażają stopę na przesuwanie się, a przez to na nierównomierne rozłożenie ciężaru ciała podczas chodzenia. Należy więc dobrać idealną wysokość obuwia - dla każdego jest ona niestety odrobinę inna.

4. Noszenie w sobie urazy

Jak wykazały badania, ludzie mający skłonność do wybaczania znacznie rzadziej doświadczają gniewu, depresji oraz bólu fizycznego. Emocje oraz napięcie mięśni mogą bezpośrednio wpływać na siłę wysyłanych sygnałów bólu. Żal i uraza szkodzą więc nie tylko emocjonalnie, ale i fizycznie.

5. Długotrwałe siedzenie

Zła wiadomość dla tych, którzy cały dzień pracują przy biurku! Może jest to wygodne, ale wiele osób nie utrzymuje prawidłowej postawy siedząc przed komputerem, powodując osłabienie mięśni pleców. Siedzenie sprawia także, że nasz kręgosłup jest o połowę bardziej obciążony niż podczas stania.

6. Stres

Stres powoduje "zestresowanie" również naszych mięśni, zwłaszcza karku i pleców. Duża dawka stresu nie pozwala im na rozluźnienie, powodując ból. Istnieje wiele sprawdzonych sposobó na obniżenie poziomu stresu, na przykład ćwiczenia, medytacja lub ciepła kąpiel.

7. Unikanie ćwiczeń fizycznych

Ćwiczenia powodują tonus (lekkie fizjologiczne napięcie mięśni), który jest kluczowy dla wsparcia kręgosłupa. Zbyt mała ich dawka sprawia, że odczuwamy zesztywnienie, osłabienie mięśni i degenerację kręgów. Najlepszym wyborem są ćwiczenia wzmacniające kręgosłup i tułów.

8. Zbyt dużo "śmieciowego żarcia"

Wysokokaloryczne i niskoodżywcze jedzenie prowadzi do tycia. Dodatkowe kilogramy z kolei obciążają kręgosłup. Osoby otyłe narażone są dodatkowo na chorobę zwyrodnieniową stawów. Zrzucenie nawet 5-10% masy ciała może poprawić kondycję pleców.

(inf. własna/fitnea.com)