MEGAMOCNI

Dieta przy refluksie

dieta refluks

Dodano 2014-08-07 12:16:38 | Autor: Jacek Gibel

Przez ostatnie lata coraz więcej ludzi skarży się na problemy żołądkowe. Zgaga, odpijanie, piekący silny ból w mostku, bóle żołądka, suchy kaszel, to tylko niektóre z objawów coraz częściej spotykanej choroby refluksowej.

Dieta przy klopotach z refluksem - zdrowo, lekkostrawnie i smacznie.jpgChoroba refleksowa występuje coraz częściej, bo u jej podstaw leży stres. Napięcie, które stres wywołuje podnosi soki żołądkowe. Jeżeli do tego dojdzie dieta obfitująca w tłuste pokarmy, smażone posiłki, warzywa strączkowe, pikantne dania, mocną kawę i herbatę, alkohol i papierosy, to istnieje poważne ryzyko, że i u nas pojawią się jakieś objawy refluksu.

Odczuwając problemy refluksowe, wykonajmy odpowiednie badania gastrologiczne. Jeśli nie wykażą one wrzodów, ani zapalenia przełyku, pamiętajmy koniecznie o modyfikacji diety, która w dużej mierze ma wpływ na intensywność odczuwalnych dolegliwości refluksu. Dzięki lekkostrawnej diecie zyska nie tylko nasz żołądek, lecz także cały organizm.

Homeopatia a refluks

Przy tego typu dolegliwościach pomocna jest również homeopatia. Leczenie homeopatyczne jest bezpieczne dla zdrowia, bo nie wywołuje skutków ubocznych. Co ważne dla osób z refluksem, leki homeopatyczne nie obciążają wątroby i nie wchodzą w interakcje z innymi, ewentualnie przyjmowanymi doraźnie lekami. Warto udać się do lekarza homeopaty, który dobierze odpowiedni lek dla nas na podstawie konkretnych dolegliwości jakie odczuwamy.

Dieta to podstawa

Niektórym ludziom wyraz „dieta” kojarzy się z głodem i ograniczeniami – czyli czymś nieprzyjemnym. Dlatego tak wiele osób z chorobą refluksową martwi się, że muszą zmodyfikować dietę. Niepotrzebnie. Dieta lekkostrawna, urozmaicona jest bardzo smaczna, a jednocześnie dużo zdrowsza.

Czego na pewno unikać?

  • mocno przyprawionych potraw – chilli, curry muszą opuścić nasz jadłospis
  • tłustych potraw – tłuste mięsa (np. żeberka, golonka, baranina, wieprzowina, kaczka, gęś) wędliny (np. kiełbasa, baleron, salami, pasztety)
  • tłustego nabiału – np. sery żółte, pełnotłusty twaróg, sery pleśniowe, feta
  • wszystkich dań typu fast food
  • potraw smażonych i grillowanych
  • cebuli w każdej formie
  • potraw z octem (np. marynowane grzybki)
  • czekolady w każdej formie
  • napojów gazowanych, mocnej kawy i herbaty, napojów cytrusowych
  • alkoholu i papierosów
  • warzyw strączkowych (np. fasola, groch, ciecierzyca)

Oczywiście należy obserwować swój organizm, czasem jakiś produkt może nam nie szkodzić, a inny bardzo. Powyższe produkty stanowią trzon tego, czego na pewno powinniśmy unikać. Powodują bowiem zwracanie treści żołądka i podwyższenie kwasów. Zostaje jednak całe mnóstwo zdrowych rzeczy które można ze spokojem spożywać.

Pomysł na lekkostrawny i pyszny obiad? Oto inspiracja:

Mięso chude: do wyboru np. królik, indyk, kurczak (bez skóry), wołowina, chude ryby

Warzywa: np. marchew, pietruszka, seler, brokuły, natka pietruszki

Dodatki: np. brązowy ryż, kasza pęczak, jaglana, pieczone lub gotowane ziemniaki z koprem lub świeżymi ziołami

Deser: pieczone jabłko z cynamonem i wanilią

Napój: woda niegazowana lub herbata z dzikiej róży

Odrobinę solimy i pieprzymy mięso, posypujemy aromatycznymi suszonymi ziołami i dusimy na wodzie. Gdy puści naturalny sos, dodajemy warzywa i dusimy razem pod przykryciem. Gdy będzie gotowe posypujemy świeżymi ziołami. Jak widać lekkostrawnie, smacznie i zdrowo – smacznego!

(infowire.pl)