MEGAMOCNI

Dieta zamiast skalpela

antyoksydanty dieta kuchnia starość zdrowie

Dodano 2015-03-31 12:39:15 | Autor: Jacek Gibel

Starość jest nieunikniona. Jej sprzymierzeńcem są obecne w organizmie wolne rodniki. Można z nimi walczyć. Kluczem do młodego wyglądu jest żywność bogata w antyoksydanty.

O korzystnym wpływie antyoksydantów mówi się od co najmniej dekady. To one chronią przed destrukcyjnym działaniem wolnych rodników, kiedy mechanizmy obronne organizmu już nie są tak skuteczne. Dzięki temu skóra staje się świeża i zdrowa.

Aby zachować młodość, powinniśmy jeść warzywa i owoce o intensywnych kolorach, między innymi pomarańczowe, czerwone czy żywozielone. Dobre są np. czerwone jabłka. „Bardzo popularnym antyoksydantem jest witamina C, obecna prawie we wszystkich cytrusach i wielu innych owocach, ale też w ziemniakach. Antyoksydant to także witamina E, zawarta w tłuszczach roślinnych oraz awokado” – mówi serwisowi infoWire.pl Filip Kowalczyk z Consilium Vitalis – Centrum Dietetyki i Zdrowego Rozsądku.

Należy wiedzieć, że antyoksydanty podawane w zbyt dużych ilościach będą stymulowały tzw. stres oksydacyjny – w efekcie, zamiast osłabiać proces starzenia, zaczną go wzmacniać. Jest to częsty problem ludzi, którzy zażywają ponad miarę leki i suplementy. „Pamiętajmy, że witaminę C i witaminy z grupy B prościej usunąć z organizmu, ponieważ są rozpuszczalne w wodzie. Z kolei witaminy A i E przedawkować łatwo” – informuje ekspert.

Niestety, jeśli nie będziemy dbać o zdrowie, samym jedzeniem się nie odmłodzimy. Wolnych rodników przybywa, gdy np. palimy papierosy, pijemy alkohol albo stosujemy inne używki. Zbyt intensywne uprawianie sportu również sprzyja powstawaniu tych cząsteczek, dlatego należy we wszystkim zachowywać umiar.

zdj. freeimages.com

(infowire.pl)