MEGAMOCNI

Dostępność lotnisk we Wrocławiu i w Rzeszowie - informacje dla niepełnosprawnych

dostępność Lotniska Rzeszów Wrocław

Dodano 2013-07-05 12:24:24 | Autor: Emil Kowalski

Tym razem zwracamy uwagę na lotniska we Wrocławiu oraz w Rzeszowie - Jasionka. Są one dostępne dla osób niepełnosprawnych. Przedstawiamy Pańśtwu szczegóły dostowania tych lotnisk. Informacje są oparte o wiadomości na stronach internetowych w/w lotnisk.

Polecamy Państwu najlepiej na 48 godzin przed planowaną podróżą, zgłosić do obsługi lotniska, zapotrzebowanie na obsługę pasażera niepełnosprawnego. Pomoże to zagwarantować usługę w wymaganym czasie. Natomiast zgłoszenie bezpośrednio na lotnisku może spowodować konieczność dłuższego oczekiwania na asystę. Na tej stronie, dane które poniżej przedstawiamy, będą aktualizowane - polecamy zapisać sobie link.

LOTNISKO RZESZÓW - JASIONKA

Port Lotniczy „Rzeszów - Jasionka", Jasionka 942, 36-002 Jasionka, Tel.  +48 17 852-00-81, +48 17 717-86-11, Fax.  +48 17 852-07-09, e-mail: rzeszowairport@rzeszowairport.pl

Lotnisko Terminal

Do obowiązku pracowników PL Rzeszów- Jasionka należy udzielenie pomocy począwszy od przyjazdu PRMs na teren lotniska (parking ze specjalnym oznakowaniem, przystanek autobusowy lub parking przy wejściu do terminala odlotów) do momentu wejścia pasażera na pokład, natomiast w przylocie od momentu odebrania pasażera z pokładu samolotu do wyjścia we wskazane przez niego miejsce w strefie przylotowej - ogólnodostępnej.

Przyjazd na lotnisko własnym samochodem.

Dostępne miejsca parkingowe oraz odpowiednie oznakowanie dla pasażerów niepełnosprawnych.

Przez „odpowiednie oznakowanie" należy rozumieć znaki pionowe informujące o lokalizacji parkingu dla niepełnosprawnych oraz znaki poziome umieszczone na wyznaczonych miejscach parkingowych.

Informacja o przybyciu pasażera wymagającego asysty, poprzez panel wzywania pomocy, trafia bezpośrednio do pracowników portu lotniczego w których zakresie obowiązków jest obsługa osób niepełnosprawnych.

Dostępny naścienny panel wzywania pomocy.

Sprawdzanie pasażerów poprzez terminal do stanowisk check-in

Przyjazd na lotnisko autobusem.

Zarządzający PL Rzeszów-Jasionka umieszcza przy przystanku autobusowym panel wzywania pomocy.

Pracownik udaje się na przystanek autobusowy i przeprowadza pasażera niepełnosprawnego poprzez terminal do stanowisk check-in.

Sklepy, restauracje i inne usługi:

Usługi handlowe i restauracyjne oraz inne usługi oferowane na terenie obiektów terminalowych są dostępne dla PRM. Miejsca obsługi są dostępne dla osób na wózkach inwalidzkich.

Pracownicy PL Rzeszów-Jasionka zanim pozostawią pasażera przed terminalem, muszą się upewnić że pasażer ma już opiekę innej osoby lub transport.

Pomoc w salach odlotowych /Gate-ach/:

 

Personel w sali odlotowej jest zorientowany, czy na obsługiwanym rejsie są pasażerowie PRM, szczególnie osoby z problemami słuchu i czy ci pasażerowie na bieżąco otrzymują informacje dotyczące odlotu. Personel posiada informacje o pasażerach, którzy mają kłopoty z poruszaniem się po schodach lub w pokonaniu dystansu do samolotu. W razie potrzeby personel sugeruje pomoc.

Zarządzający PL Rzeszów-Jasionka zezwala na zatrzymanie się bezpośrednio przed Terminalem, taksówki lub samochodu przywożącego pasażera niepełnosprawnego lub mającego problemy z poruszaniem się w celu wysadzenia pasażera i wyładowania bagaży.

Informacja o przybyciu pasażera wymagającego asysty, poprzez panel wzywania pomocy, trafia bezpośrednio do pracowników portu lotniczego.

Pracownik udaje się przed terminal w celu przeprowadzenia pasażera niepełnosprawnego poprzez terminal do stanowisk check-in.

Miejsca oczekiwania w obiektach terminalowych:

Miejsca oczekiwania dla PRM są zlokalizowane przy stanowisku odpraw oraz przy telefonie pomocy dla PRM. Miejsca te, jak również dojście do nich, są wyraźnie oznaczone i dostępne dla PRM. Personel dostawcy usług kontroluje regularnie strefę z osobami niepełnosprawnymi. Jest to szczególnie ważne w przypadku pasażerów, którzy nie mogą korzystać z informacji wizualnej.

Wóżki inwalidzkie:

Użytkownicy wózków elektrycznych powinni mieć pozwolenie na ich używanie, aż do Sali odlotowej/Gate-u, jeśli jest taka możliwość.

Wózki inwalidzkie są transportowane bez dodatkowych opłat. 

Boarding:

Zaleca się przewóz PRM osobnym transportem spełniającym odpowiednie wymagania.
Jeśli osoba niepełnosprawna wymaga „full lift on" - osoba taka obsłużona jest w pierwszej kolejności o ile nie zachodzą okoliczności narzucające inne postępowanie.

Psy asystujące:

Zarządzający PL Rzeszów-Jasionka zezwala, aby osobom niewidomym i niedowidzącym towarzyszyły podczas ich pobytu wewnątrz obiektów terminalowych ich psy - przewodnicy.

Formularz kontaktowy dla niepełnosprawnych - TUTAJ

 

Port Rzeszów, zdj. Rzeszów International Airport

LOTNISKO WROCŁAW AIRPORT

Port Lotniczy Wrocław S.A., 54-530 Wrocław, ul. Graniczna 190, tel. (71) 35 81 100, fax. (71) 35 73 973, EMAIL: airport@airport.wroclaw.pl

Lotnisko Terminal

Wszystkie osoby pracujące na terenie Portu Lotniczego im. Mikołaja Kopernika we Wrocławiu, mające kontakt z pasażerami niepełnosprawnymi, zostały specjalnie przeszkolone.

Pracownicy portu lotniczego z napisem na koszulkach "Potrzebujesz pomocy"służący pomocą na terenie całego terminalu, zarówno w części ogólnodostępnej jak i zastrzeżonej.

INTERCOMY – dodatkowo na terenie Portu Lotniczego wyznaczone zostały punkty SOS wyposażone w stacje interkomowe. Punkty te znajdują się w toaletach i windach, łącznie na terenie Portu Lotniczego znajduje się 13 takich stacji. Pozwalają one na automatyczne połączenie się ze stanowiskiem Informacji Lotniskowe.

SYSTEM INFORMACJI LOTNISKOWEJ – Informacje o lotach oraz inne komunikaty w terminalach są wyświetlane na monitorach rozmieszczonych w całym terminalu oraz nadawane w formie dźwiękowej za pośrednictwem systemu nagłośnienia lotniska. Dodatkowo dla osób niesłyszących przygotowany został specjalny nr sms (609744700).

W terminalu, w halach odlotów i przylotów znajdują się specjalne krzesła, zaprojektowane i oznaczone z myślą o osobach niepełnosprawnych.

Znajdują się toalety przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Windy na lotnisku przeznaczone są dla osób niepełnosprawnych. Są dobrze oznakowane, posiadają informacje świetlne, a dla osób niewidomych komunikaty napisane są alfabetem Braila.

Do odprawy osób niepełnosprawnych zostało wyznaczone specjalne stanowisko odprawy biletowo-bagażowej, znajdujące się w ciągu pozostałych stanowisk odpraw. Stanowisko to jest wyraźnie oznakowane.

 

 

Każdy pasażer niepełnosprawny, który podróżuje z/do lotniska może zażyczyć sobie asysty, której udzielą przeszkoleni pracownicy. Aby skorzystać z usługi asysty należy za pomocą specjalnie do tego przeznaczonych paneli wezwać pracownika lotniska, bądź zgłosić się do punktu obsługi osób niepełnosprawnych usytuowanego w Terminalu przy stanowisku Informacji.

Bezpośrednio przed terminalem wyznaczone zostały dwa oznakowane miejsca dla osób niepełnosprawnych z zastrzeżeniem postoju do 10 minut. Dodatkowo przed wejściami do hali odlotów i hali przylotów umieszczone zostały panele przywoławcze.

Przystanek autobusowy znajduje się naprzeciwko terminalu. Autobus przystosowany jest do przewozu osób niepełnosprawnych. Na przystanku autobusowym znajduje się panel przywoławczy, dzięki któremu pasażer  może wezwać pomoc.

Parking dla osób niepełnosprawnych usytuowany jest bezpośrednio przy terminalu. Dojazd do niego jest oznakowany. Miejsca parkingowe są oznaczone kolorem niebieskim oraz specjalnymi symbolami. Na parkingu znajduje się 19 miejsc postojowych, przy których dostępne są dwa panele przywoławcze. Ponadto na parkingach tych zamontowane zostały specjalne podjazdy ułatwiające poruszanie się osobie niepełnosprawnej.

Przed wejściem do terminalu,znajdują się oznakowane panele wzywania pomocy przeznaczone dla osób niepełnosprawnych. Panele te umożliwiają wezwanie specjalnej asysty.

Wszystkie telefony publiczne na terenie terminali są przystosowane do użytku osób na wózkach inwalidzkich.

Po przejściu kontroli bezpieczeństwa pasażerowie niepełnosprawni oczekują na wejście na pokład samolotu w gate’ach, w których znajdują się specjalnie przystosowane siedziska (miejsca zarezerwowane). W przejściu z gate’u na pokład samolotu osobom niepełnosprawnym towarzyszy pracownik asysty.

Na pokładzie samolotu dalszej pomocy udziela pasażerowi personel linii lotniczej. W hali odlotów znajdują się dwie windy ułatwiające pasażerom niepełnosprawnym przedostanie się do samolotu.

Formularz rezerwacyjny dla niepełnosprawnych - TUTAJ 

 

Nowy terminal, zdj. Airport Wrocław

Zobacz również porty w Katowicach (Pyrzowice), Gdańsku (Port Lotniczy im. Lecha Włęsy), Bydgoszcz a także w Warszawie (Chopina), w Poznaniu (Ławica) oraz Kraków Balice.

Zobacz też inne miejsca przyjazne niepełnosprawnym w naszej sekcji MIEJSCA

opracowanie Emil Kowalski