MEGAMOCNI

Jak radzić sobie z bólem szyi?

ból szyja zdrowie

Dodano 2015-01-23 12:50:35 | Autor: Jacek Gibel

Na ból szyi uskarżają się nie tylko pracownicy biurowi, u których praca przy komputerze wymaga specyficznej postawy. Dolegliwości te powoduje wiele czynników. Na szczęście dzięki prostym ćwiczeniom można szybko przyjść swojej szyi z pomocą.

Kręgosłup szyjny jest najbardziej ruchomym odcinkiem kręgosłupa, jego podstawową funkcją jest zapewnienie podparcia i ruchomości głowy. Bolesność zazwyczaj powoduje spanie na niedopasowanej poduszce, nieprawidłowa pozycja podczas siedzenia przy komputerze, ale również stres i emocje, które przyczyniają się do powstawania napięcia w okolicach barków.

Najlepsze lekarstwo – regularne ćwiczenia

„Na dolegliwości szyi szczególnie narzekają osoby pracujące w trybie siedzącym w biurach. Mocne mięśnie szyi i karku zapewniają stabilność dla tego odcinka kręgosłupa i chronią przed powstawaniem kontuzji. Warto poświęcić więc takim ćwiczeniom 10-15 minut każdego dnia” – radzi Marcin Baranowski, dyrektor ds. rehabilitacji MEDI-system.

W profilaktyce bólów szyi należy pamiętać o prawidłowej sylwetce podczas siedzenia. Warto zwrócić uwagę, żeby biurko czy laptop nie były za nisko, co wymusi zbytnie pochylenie sylwetki w przód. Osoby z wadą wzroku powinny zadbać o odpowiednią korektę, żeby nie prowokować wychylania się do przodu. „Mięśnie karku potrafią długo pracować, bez oznak zmęczenia, lecz należy bezwzględnie robić sobie przerwy w siedzeniu w jednej pozycji – wysiłek statyczny jest niekorzystny dla mięśni. Co godzinę, półtorej powinniśmy przeciągnąć się, wyciągnąć się w górę oraz zafundować sobie krótką gimnastykę kręgosłupa szyjnego” – mówi specjalista z MEDI-system.

A tak można to zrobić: Należy usiąść głębiej na krześle, oprzeć odcinek lędźwiowy kręgosłupa o oparcie krzesła, wyprostować się, opuścić lekko barki w dół i do tyłu. W tej pozycji, patrząc przed siebie dobrze jest kilkakrotnie przyciągnąć brodę w tył i leciutko w dół (ten ruch zwany fachowo retrakcją – relaksuje stawy i rozciąga mięśnie krótkie karku). Należy także wykonać kilka powolnych skłonów w przód i wyprostów kręgosłupa szyjnego – bez nadmiernego prostowania w tył. Następnie dobrze jest wykonać skręty głowy w lewo i w prawo oraz krążenie barkami. Kilka głębszych, spokojnych oddechów powinno korzystnie wpłynąć na rozluźnienie mięśni barków.

Kilka zasad wartych zapamiętania:

  • W trakcie rozmowy telefonicznej trzymaj słuchawkę w dłoni, nie podtrzymuj jej barkiem, to wymusza na szyi bardzo nienaturalny skręt.
  • Monitor komputera w pracy czy w domu pamiętaj, by ustawić na wprost oczu.
  • Zadbaj o dopasowaną i anatomiczną poduszkę. Nie warto oszczędzać na tym produkcie, gdyż może ona uchronić nas w przyszłości przed powstaniem stanów zwyrodnieniowych odcinka szyjnego. Najlepiej wybierać wśród poduszek, które wykonane są z materiału, który pod wpływem ciepła dostosowuje się do kształtu głowy i szyi.
  • W wietrzne dni chroń kark przed przewianiem, dotyczy to również jazdy jakimkolwiek środkiem lokomocji.

 

Napięcie, które nierzadko odczuwamy w odcinku szyjnym, można obniżyć za pomocą ciepłych okładów. Można wykonać je samodzielnie w domu. Będziesz potrzebować do tego zwykłego ręcznika i miski z ciepłą wodą. Pamiętaj: woda nie może być gorąca! Możesz również użyć maści albo plastrów rozgrzewających, które są dostępne w każdej aptece.

Konieczna wizyta u specjalista

Ból w odcinku szyjnym może być efektem zmian zwyrodnieniowych, dlatego nie powinno się go bagatelizować. Długo utrzymująca się bolesność jest pierwszym sygnałem, że należy skonsultować się z lekarzem ortopedą, który skieruje nas na konkretne badania i fizjoterapię. Zmiany na tle zwyrodnieniowym mogą objawiać się dodatkowo silnymi bólami głowy, sztywnością karku, a nawet prowadzić do omdlenia. Często jest to tak zwany ból promieniujący, który może obejmować poza szyją również barki, a nawet całą rękę. Bolesność, o której mowa, powstaje najczęściej w wyniku ucisku różnych struktur na nerwy szyjne. W tym wypadku niezbędna jest wizyta u specjalisty oraz wykonanie badań, takich jak USG,  RTG czy rezonans magnetyczny. To dopiero pozwoli lekarzowi przedsięwziąć następne kroki i zlecić odpowiednia rehabilitację prowadzoną przez wykwalifikowanego fizjoterapeutę „Nie należy lekceważyć dolegliwości bólowych kręgosłupa szyjnego, gdyż może to doprowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych, które mogą być trudne do odwrócenia” – ostrzega Marcin Baranowski, specjalista MEDI-system.

zdj. facilisimo.com

(Komunikado PR)