MEGAMOCNI

Jak żyć zdrowiej?

jedzenie kuchnia zdrowie

Dodano 2014-06-30 13:25:38 | Autor: Jacek Gibel

Aż 50% Europejczyków nie stosuje się do powszechnego zalecenia ekspertów, aby trzy razy w tygodniu lub częściej uprawiać ćwiczenia fizyczne – dowodzą badania zlecone przez firmę Samsung. Zmiana przyzwyczajeń może sprawiać nam trudność, m. in. z powodu braku skutecznych motywatorów.

Prof. Pieter Kruger, znany psycholog kliniczny wskazuje problemy i porady, z pomocą których łatwiej będzie zmobilizować się do dbania o kondycję fizyczną.

Korzyści płynące z aktywności fizycznej, zdrowej diety i zrównoważonego stylu życia nie podlegają w dzisiejszych czasach dyskusji. Mimo to otyłość osiągnęła na całym świecie rozmiary epidemii. Według Światowej Organizacji Zdrowia co roku w wyniku nadwagi lub otyłości umiera co najmniej 2,8 mln ludzi. Dlaczego zmiana zachowań ciągle sprawia nam tak wielką trudność?

Jednym z wyzwań, z którymi musimy sobie radzić podczas prób zmiany zachowania jest nierealistyczny optymizm. Badania wskazują, że wierzymy, że jesteśmy mniej zagrożeni niż inni, a przekonanie to jest silniejsze w sytuacjach negatywnych – twierdzi prof. Pieter Kruger z LPP Consulting. Przekonujemy samych siebie, że nic nam nie będzie i możemy się tym zająć później – dodaje. Innym wyzwaniem jest to, że mózg ludzki działa na tej samej zasadzie, co prąd elektryczny – eksperci wskazują, że wolimy robić rzeczy łatwe i nieskomplikowane niż trudne. Dodatkowo preferujemy wykonanie czynności, która sprawi nam przyjemność natychmiast, a nie za jakiś czas.

Kolejnym wyzwaniem stojącym przed osobami chcącymi zmienić swoje nawyki jest czynnik motywacyjny. Często narzekamy, że nie mamy motywacji do zmiany zachowania – podjęcia aktywności fizycznej, zmiany diety i ogólnego stylu życia. Konieczność posiadania motywacji przed podjęciem zmian to mit. W rzeczywistości proces ten działa w odwrotną stronę, tzn. działanie poprzedza motywację. Trzeba zacząć coś robić, żeby pojawiła się motywacja do kontynuacji działania – podsumowuje Kruger.

W jaki sposób uzyskać motywację do działania? Prof. Pieter Kruger przygotował zestaw porad, które mogą pomóc w zmianie stylu życia na zdrowszy:

  • Łatwe wygrywa z trudnym - trzeba pamiętać o kupowaniu właściwej żywności, żeby uniknąć pokusy niezdrowego jedzenia. Decyzję o pójściu na siłownię należy podjąć poprzedniego dnia wieczorem. Trzeba wtedy zdecydować, jaki strój wybieramy, znaleźć torbę i ją spakować.
  • Należy ustanowić sygnały i „przypominajki” pomagające w monitorowaniu niektórych działań, zwłaszcza zachowań, które chcemy zmienić.
  • Teraźniejszość wygrywa z przyszłością - trzeba sobie przypominać, dlaczego chcemy robić to, co jest właściwe, a nie to, co jest łatwe. Należy śledzić osiągnięcia w zakresie ruchu i odżywiania, żeby pamiętać, dlaczego warto jest trwać w postanowieniu poprawy.
  • Działanie poprzedza motywację - bez znaczenia jest to, czy mamy na coś ochotę, czy nie. Jeśli wiemy, że aktywność fizyczna i zdrowe odżywianie będą miały pozytywny wpływ na nasze dobre samopoczucie, należy zacząć opracowywać konkretne plany, jak chcemy osiągnąć stan docelowy.
  • Jeśli nie chodzimy na siłownię, trzeba próbować wbudować aktywność fizyczną w normalny plan dnia: nie należy siedzieć za biurkiem więcej niż 90 minut bez przerwy; trzeba wstać i pospacerować przez kilka minut; nie powinniśmy stać na schodach ruchomych tylko iść; Zdziwimy się, jak szybko te małe zmiany zachowań przyniosą sumaryczne efekty.
  • Dieta: powinniśmy pić dużo wody (co najmniej 1,5 litra dziennie); powinniśmy też zminimalizować przyjmowanie wszelkiej żywności przetworzonej i cukrów prostych; nie należy się głodzić. Trzeba się dowiedzieć, co jest dla nas dobre i dlaczego; warto prowadzić dziennik, w którym codziennie zapisujemy wszystko, co jemy.

Zmiana w stylu życia ma pozytywny wpływ nie tylko na zdrowie fizyczne, ale i na ogólne samopoczucie i uczucie szczęścia. Czy potrzeba czegoś więcej, by zacząć te zmiany wprowadzać od razu?

Badanie dotyczące aktywności fizycznej i korzystania z urządzeń elektronicznych zostało przeprowadzone przez Kandace International na zlecenie Samsung na grupie 920 respondetów z Wielkiej Brytanii, Francji i Niemiec.

zdj. freeimages.com

(infowire.pl)