MEGAMOCNI

Owoce "kulkowe" i lody z winogron - kopalnia smaków i zdrowia

diety kondycja profilaktyka

Dodano 2013-06-07 13:00:33 | Autor: Emil Kowalski

Mniam, mniam – wszyscy lubimy owoce, chociaż  często o nich zpominamy. A to źle, bo wiadomo, że to naturalny „Power” czyli naturalne źródło witamin, energii oraz urody. 

Owoce, to znakomite dekoracje. Pyszne dodatki do potraw i ciast. Orzeźwiające napoje z naszych „kulkowych owoców”, skutecznie gaszą pragnienie. Są niemal dla każdego i nie często spotykamy przeciwskazania. Uwielbiają je dzieci i dorośli, nawet nasze domowe pieski czasem gustują właśnie w owocach.

Wiśnie – spotykane niemal w każdym ogrodzie, na działce i w sadach. Rosną również na „dziko”, nawet na podwórkach osiedlowych. Drzewa wiśni, są nie raz oblegane przez dzieci, które wspinają się na najwyższe partie aby zerwać jak najbardziej słodkie i dorodne owoce. Najważniejsze jest to, że pomagają uspokoić system nerwowy. Wiśnie zawierają cukry proste i pektyny, mangan. Chronią przed chorobami krążeniowymi. Często słychać o ich pozytywnym działaniu przeciwnowotworowym – hamują wzrost komórek rakowych.

Winogrona – niektórzy uważają je za afrodyzjak, wielu pędzi wino z tych owoców. Mamy winogrona „białe” i „czerwone”. Ich pnącza są często wykorzystywane do urozmaicenia wyglądu okien w domach, ogrodzeń w ogrodach. Są słodkie przez co można załagodzić nawet największą chęć zjedzenia słodyczy. Mają one właściwości rozluźniające – rozluźniają naczynia krwionośne. Są źródłem potasu. Działają moczopędnie. Działają odżywczo na mózg i dostarczają niezbędnego fosforu i wapnia dla układu kostnego. W swoim składzie, zawierają magnez i chlor, które to działają pozytywnie na układ nerwowy. Winogrona zawierają łatwo przyswajalną glukozę i fruktozę, kwasy organiczne i przeciwutleniacze. Dostarczają pozytywnego cholesterolu HDL. Zalecane są osobom, które wykonują pracę fizyczną i kobietom w ciąży. Są bogate w witaminę A, która ma wpływ na wzrok oraz witaminę B, wpływającą na stres. Ciemne winogrona są zdrowsze od jasnych, ponieważ mają działanie przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe. Składnik resveratrol, który występuje w skórce ma działanie antyrakowe.

Jagody – chronią serce. Te pyszne malutkie „kulki leśne”, rosną na małych krzaczkach przy ziemi. Na pewno trzeba poświęcić trochę sił aby zebrać ich na tyle, by starczyło np. na jagodzianki czyli pyszne bułeczki słodkie. Jagody są też często wykorzystywane jako farsz do pierogów, które uwielbiają dzieci. Mają właściwości ochronne dla naszego organizmu, poskramiają zmarszczki, chronią serce i układ krwionośny. Zawierają polifenole roślinne, które zwróciły uwagę naukowców szukających skutecznych metod przeciwdziałania i zwalczania otyłości. Ich regularne spożycie, jest korzystne w walce z chorobą Parkinsona. Chronią również mózg – spowalniają jego proces starzenia się.

Czarna porzeczka – mega zbiornik witamin i minerałów. Ponadto zawierają duże ilości soli mineralnych. Rosną na krzakach w naszych ogrodach. Nie trzeba wielu sił aby nazbierać ich pokaźną ilość, bowiem wyrastają w kępkach po kilkanaście sztuk. Zawierają witaminy: C,P, E, B, PP, K, D, karoteny. Ponadto sporą ilość potasu, sodu, wapnia, magnezu, a także mikroelementów: siarki, chloru, żelaza, cynku, miedzi, boru, kobaltu. W owocach występują też kwasy organiczne, pektyny, aminokwasy, enzymy i olejki eteryczne. Są znakomite na utrzymanie odporności, stosowane w sporządzaniu syropów przeciw przeziębieniowych. Stosowane są również w kosmetyce jako maski oczyszczające.

Czereśnie – to przysmak dla wielu a szczególnie dla dzieci. Swoją słodkością urzekają, a wyglądem potrafią uzupełnić nie jeden deser. Spowalniają procesy starzenia się. Oczyszczają organizm z toksyn i szkodliwych produktów przemiany materii. Zawierają dużą ilość witamin: B, B5 (skuteczna w leczeniu artretyzmu), A, C i soli mineralnych. Zawierają dużo potasu, który usuwa z organizmu nadmiar soli i dlatego dobroczynnie wpływa na serce, nerki oraz stawy.

Śliwki – może nie do końca są owocami „kulkowymi” ale również, niektóre z nich są okrągłe np. mirabelki. Nie można zapominać o tych owocach w swoim apetycznym jadłospisie. Śliwki poprawiają apetyt i działają korzystnie na trawienie. Są doskonałe w walce z zaparciami. Zawierają sporą ilość witaminy E oraz A, przez co uważa się je za cenne przeciwutleniacze. Śliwki wykorzystuje się w wielu potrawach a szczególnie w ciastach. Można je suszyć a właśnie suszone są jeszcze bardziej wartościowe - ich susz jest bowiem pięciokrotnie bogatszym źródłem witaminy A. Mają dużo żelaza i fosforu, zaleca się je wegetarianom. Mają również właściwości przeczyszczające.

A na koniec – lody. To jeden z najbardziej popularnych rarytasów. Właśnie z tych wymienionych wyżej owoców, często się je robi. No może rzadziej z winogron czy też czereśni lecz można i takie spotkać.

A na odmianę znaleźliśmy przepis właśnie na te mniej spotykane – winogronowe. Będzie nam potrzebna jedna garść hibiskusu kandyzowanego, 2 łyżki brązowego cukru, 10 kulek winogrona „czerwonego”, woda.

Najpierw zalewamy wrzątkiem nasz hibiskus, dodajemy cukier brązowy, po wymieszaniu odstawiamy pod przykryciem. Hibiskus musi być posiekany a kulki winogron drobno pokrojone i taką mieszankę dodajemy do wcześniej przygotowanego wywaru. Całość  po ostygnięciu, wlewamy do foremek do lodów i wstawiamy na 24 godziny do zamrażalnika.

Zobacz również ciekawostki w dziale E-Zdrowie

zdj. Wikipedia