MEGAMOCNI

"Piłem - nie jadę" - jestem bezpieczny, jesteście bezpieczni!

alkoholizm bezpieczeństwo uzależnienia

Dodano 2013-06-25 23:53:03 | Autor: Emil Kowalski

Do publicznej wiadomości, została podana informacja o trzeciej edycji programu promującego antyalkoholowe działania. Dotyczą one jazdy po trzeźwemu. Jako, że tematem alkoholizmu się zajmujemy w dziale "Piszę ja i mówię tylko o sobie...", publikujemy dla Was oryginalną treść tej wiadomości, która ukazała się w serwisie informacji zleconych PAP (zlecenia.pap.pl).

Zbliżające się wakacje to okres zwiększonego ruchu na drogach i idącej za tym niestety rosnącej liczby wypadków. Część z nich spowodowana jest przez nietrzeźwych kierowców. Dotyczy to zarówno osób, które kierują pojazdem bezpośrednio po spożyciu alkoholu, jak i tych, które piły alkohol dzień wcześniej i nie sprawdzają czy są już zupełnie trzeźwe (tzw. syndrom dnia następnego). Te dwie kwestie są tematem akcji "Piłem - nie jadę", której celem jest edukacja pracowników francuskiego koncernu oraz zachęcenie ich do promowania odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu. Jednym z elementów kampanii jest także ogólnodostępna mobilna aplikacja - AlkoFakty.

Trzecia już odsłona globalnego programu społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR), koncernu alkoholowego Pernod Ricard, w Polsce odbyła się pod hasłem "Piłem - nie jadę". Działania objęły wszystkich pracowników, a ich celem była edukacja w zakresie odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu i przygotowania ich do roli ambasadorów wartości firmy w tym obszarze. Jest to tym istotniejsze, że zbliża się okres urlopowy, gdzie alkohol często towarzyszy wakacyjnym zabawom i spotkaniom.

Mimo wielu kampanii społecznych prowadzenie pojazdów po spożyciu alkoholu, szczególnie w okresie urlopów i świąt, jest jednym z największych problemów związanych z nieodpowiedzialną konsumpcją procentowych trunków w Polsce. Już jego niewielka ilość niweluje zdolność prawidłowej percepcji bodźców (1). Zaledwie 0,1 promila alkoholu we krwi rozprasza uwagę kierowcy, a przy dopuszczalnym 0,2 promila wydłuża się czas spostrzegania. Według statystyk Komendy Głównej Policji w 2011 roku pod wpływem alkoholu zostało spowodowanych blisko 5 tysięcy kolizji, w których ucierpiało 6 075 osób, a 59 poniosło śmierć (2).

"Jeżeli każdy pracownik przekaże informacje na temat akcji chociaż jednej osobie ze swojego najbliższego otoczenia, to mamy do czynienia już z blisko 500 osobami, które nie wsiądą do samochodu po spożyciu alkoholu. Wierzymy w to, że pracownicy będąc ambasadorami naszych wartości, są dla innych bardziej wiarygodni, niż anonimowa osoba występująca w kampanii edukacyjnej informująca o tym samym" - tłumaczy Katarzyna Groszek, Communication Manager, Pernod Ricard Polska.

Działania promujące odpowiedzialną konsumpcję alkoholu mają w Pernod Ricard długą, blisko już 30-letnią tradycję. Corocznie przełom maja i czerwca jest punktem kulminacyjnym, w którym wszyscy pracownicy firmy na całym świecie - czyli blisko 19 000 osób - angażuje się wspólnie w akcje mające na celu szerzenie wartości firmy w tym obszarze.

"Na całym świecie, w ramach globalnie przyjętych przez koncern 5 zobowiązań, każdy oddział mógł wybrać temat prowadzonych lokalnie działań. Wśród nich znajduje się walka ze spożyciem alkoholu przez nieletnich oraz kierowców, budowanie i wzmacnianie pozytywnych praktyk w branży, dzięki odpowiedzialnemu rozwojowi oferty oraz informacjom konsumenckim. Koncern zachęca również sprzedawców oraz partnerów biznesowych do odpowiedzialnej sprzedaży alkoholu. W zeszłym roku tematem przewodnim działań CSR był problem nietrzeźwości wśród młodych, dorosłych osób" - podsumowuje Guillaume Girard-Reydet, prezes Zarządu, Wyborowa S.A./ Pernod Ricard Polska.

Aby wzmocnić przekaz oraz zachęcić wszystkich kierowców do rozwagi przy spożywaniu procentów, Pernod Ricard Polska przygotowała aktualizację wprowadzonej w zeszłym roku mobilnej aplikacji AlkoFakty, w której znajdują się m.in. informacje dotyczące reakcji organizmu na alkohol oraz przepisów regulujących spożycie alkoholu w poszczególnych europejskich krajach, co może być szczególnie przydatne podczas wakacyjnych zagranicznych wojaży.

Zaktualizowana w maju wersja aplikacji została wzbogacona o nowe funkcjonalności. W "Quizie" pojawiły się dodatkowe pytania dedykowane kierowcom. Dla fanów interaktywnych gier pojawiła się nowa ciekawa opcja, czyli Alkogogle, które pomogą nam wyobrazić sobie skutki nieodpowiedzialnej konsumpcji alkoholu. Nowoczesne rozwiązanie poziomej orientacji sprawi, że nasza komórka stanie się okularami, które pokażą nam świat oczami osoby po spożyciu alkoholu.

 

Aplikacja jest całkowicie darmowa i dostępna na wszystkie smartfony w systemie Android oraz iPhone'y.

 

(1) Dane PARPA (Polska Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych)
(2) http://www.policja.pl, zakładka statystyki

Źródło informacji: Rc2/Serwis Informacji Zleconych PAP