MEGAMOCNI

Przyjemne odchudzanie, dieta bez dramatu - po prostu zdrowe odżywianie

diety Ortoreksja zdrowie żywienie żywność

Dodano 2013-05-23 10:45:28 | Autor: Emil Kowalski

Moda na zdrowe odżywianie trwa. Każdy z nas w mniejszym lub większym stopniu, zwraca uwagę na to co je i dobiera produkty pod względem szkodliwości i wartościowości. Spożywamy produkty w różnych ilościach i więcej, wcale nie oznacza, że dopadnie nas otyłość. Chcemy jeść prawidłowo i jednocześnie smacznie i nie odmawiać sobie niczego.

Jest wiele potraw zasługujących na uwagę. Jednak nie o tym mowa. Proponuję poświęcić chwilę na ich rodzaj i właściwości oraz na kilka składników, które wpływają na nasze podniebienia i zdrowie.

Zdrowym być i dobrze się czuć, to dobrze jeść – smacznie, wartościowo, w miłej atmosferze. Chodzimy do restauracji i innych lokali gastronomicznych. Wybieramy rozmaite potrawy a wśród nich często jest to zupa.

Jakie zalety ma takie danie?

Jak wiadomo, jest to potrawa oparta na dużej ilości wody, tak więc wpływa na nasze pragnienie. W lato na pewno jest lepsza od mięsa, jednocześnie syci i szybko się przyswaja. Mięso jest dłużej trawione przez nasz organizm i podczas upałów, niewskazane. Na pewno nie będzie rarytasem smakowym ze względu na swój tłuszcz a ten połączony z wysoką temperaturą, jest mdlący. Mówiąc o zupach, mamy na uwadze, że większość z nich opiera się na dużej ilości warzyw. Dlatego ich kaloryczność jest mniejsza niż w przypadku zwykłych, chociażby kanapek. A także ich przyrządzenie jest o wiele prostsze niż np. drugie danie z ziemniakami i mięsem. Zupy gotuje się dosyć szybko i można je urozmaicić niemal idealnie wedle swoich upodobań smakowych i oczywiście pod względem ewentualnej diety. To po prostu szybki obiad.

Ciepła zupa – to ochrona przed przeziębieniem w zimę. Co innego jak nie herbata ledwo co ugotowana, wrząca kawa czy właśnie gorąca zupa, najszybciej rozgrzeją?

No i chyba najważniejsze – nie są drogie bo można je przyrządzić niemal z wszystkiego.

O zdrowym odżywianiu, należy pamiętać przy stosowaniu diet. Dieta nie oznacza, że jemy całkowicie wg. najlepszych zaleceń. Może szkodzić i ograniczyć do niebezpiecznego poziomu, ilość podstawowych i niezbędnych składników dla naszego organizmu. Może być dramatem w postaci wyrzeczeń smakowych czy też zmiany stylu życia.

Co zrobić by dieta nie stała się takim dramatem?

Na pewno nie pozwalamy sobie na monotonność. W naszym menu, powinniśmy dobierać potrawy wedle stosowanej diety lecz w różnych kolejnościach, ilościach i dniach. Jeśli dieta nie wskazuje inaczej, jak najczęściej wzbogacajmy ją o warzywa i owoce oraz nabiał.

Ważna jest aktywność fizyczna – wpływa na kondycję, to wiadomo, ale przede wszystkim na naszą psychikę, możemy się oderwać od myśli, że dietę musimy stosować. W przypadku osób odchudzających się, aktywność fizyczna to podstawa do osiągniecia najlepszych rezultatów – szczupła sylwetka.

Bardzo ważne są zboża i należy je stosować jako główne źródło energii. Pamiętajmy, że to główne źródło niezbędnych węglowodanów, które biorą udział w procesach regulacji poziomu głodu w organizmie i wspomagają regulacje metabolizmu. Nie pomoże przy odchudzaniu ich nadmierna ilość lecz są potrzebne przy utrzymaniu odpowiedniej kondycji osób, które stosują dietę. I również ważne - całkowite unikanie ryżu, kasz czy ziemniaków nie pomaga, a wręcz przeszkadza w odchudzaniu. 

Pomocne przy uciążliwych dietach, będzie nastawienie do nich. Ważne jest aby dietę nie traktować jako zło konieczne. Spróbujmy zauważyć korzyści. Wśród nich zapewne jest to, że nabywamy nowych przyzwyczajeń. Często te, pozostają po zakończeniu stosowania diety i okazuje się wbrew naszemu pierwotnemu przekonaniu, że sprawiają nam więcej przyjemności niż dotychczasowe. Traktujmy dietę jako nowe wyzwanie, które ma w sobie wiele ciekawych „eksperymentów gastronomicznych” – może w ten sposób, bazując na zaleceniach lekarza – dietetyka (UWAGA! Stosujemy diety, tylko te, które zaleca lekarz, unikamy tzw. pseudodiet, które wymyślają niekompetentni, a tych wiele i za nie wiele płacimy i bynajmniej nie tylko pieniędzmi ale przede wszystkim zdrowiem!) oraz innych lekarzy prowadzących, możemy stworzyć, nową i unikalną potrawę. Taką właśnie, na kolejnym przyjęciu rodzinnym, pochwalimy się – nie raz przypada do gustu nawet najbardziej wybrednym. To chyba dosyć ciekawa motywacja.

Urozmaicamy dietę i nasze menu.

Chleb. Z pełnego ziarna, które wpływa na atrakcyjność naszej sylwetki. Jest nie tylko zdrowy ale również smaczny. Na rynku mamy szeroki wybór, chociażby w supermarketach, gdzie coraz bardziej jest popularne pieczenie chleba na stoisku podczas godzin otwarcia. Tam znajdziemy jego różne rodzaje. Pełne ziarna (także składnik makaronów), zawierają więcej naturalnych składników takie jak: witaminy, błonnik oraz pierwiastki takie jak cynk, magnez, fosfor, niacyna, kwas foliowy oraz żelazo.

Mleko do kawy. Powinno być chude, ma mniej kalorii. I w ogóle nabiał, starajmy się spożywać również ten niskotłuszczowy.

O warzywach nie musimy wspominać. Lecz wspomnieć należy o przyprawach. Tutaj mamy szeroki wybór i możemy zadowolić niemal każdy gust. Naszą przemianę materii (metabolizm), podkręcają takie jak: imbir, chili, pieprz kajeński, czy też guarana.

Wzrok. Tak, tak – to właśnie najczęściej jemy wzrokiem. Nawet najlepiej ugotowana czy usmażona potrawa, gdy będzie źle podana, mało kolorowa, może zniechęcić smakosza. Dekoracji jest wiele a same one to witaminy bo tworzą je najczęściej warzywa i owoce.

Ku przestrodze.

Zdrowe odżywianie (polecamy poradnik - kliknij) może być uzależnieniem. Takie objawy nazwano Ortoreksją czyli obsesyjnym odpowiedniego odżywiania się. Osoby, które cierpią na taką manie, bo również w ten sposób można by nazwać to zjawisko, poświęcają wiele czasu na analizowanie składu artykułów i czytaniu ich etykiet. W sposób chorobliwy, komponują swój jadłospis na następne parę dni. Często efektem tychże działań, jest po prostu niesmaczne jedzenie. Dla nich najważniejsza jest wartość i naturalność spożywanych artykułów. Twierdzą, że jeśli coś odbiega od przyjętej przez nich normy żywieniowej, powoduje otyłość, ryzyko chorób ale i również roztrój nerwowy. Tylko, że jednego nie biorą pod uwagę, ten rozstrój bierze się również z takiego postępowania.

Osoby takie mogą także cierpieć na niedowagę i niedobór witamin. Przez swoje ustalenia pokarmowe, które są bardzo kategoryczne, często nie korzystają z takich przyjemności jak: spędzane czasu w restauracjach, fast food, przyjęcia ze znajomymi. Bywa, że całkiem się izolują od innych, nawet od bliskich. To popadanie w skrajność, która przysporzyć więcej problemów niż korzyści.

Tak więc, kilka porad, kilka sugestii i wszystko po to aby smacznie jeść, dobrze żyć, emanować zdrowiem i tak naprawdę sami tworzymy menu, sami możemy nabrać wiedzy i bez wyrzeczeń np. przy odchudzaniu, smakować kolejne potrawy. 

zdj. Wikipedia