MEGAMOCNI

Soja - zdrowa, jednak nie dla wszystkich

kuchnia soja warzywa zdrowie żywienie

Dodano 2014-11-21 13:05:00 | Autor: Jacek Gibel

Soja zawiera dużo białka, aminokwasy, witaminy, nienasycone kwasy tłuszczowe, lecytynę i wiele innych substancji odżywczych. Wpływa na prawidłowe funkcjonowanie mózgu, chroni przed miażdżycą, osteoporozą oraz nowotworami. W dużych ilościach nie jest jednak dobra dla wszystkich.

Produkty sojowe poleca się dorosłym kobietom, zwłaszcza w okresie przekwitania. Dzieje się tak dlatego, że soja jest bogata w fitoestrogeny – związki przypominające swoją budową oraz działaniem żeński hormon płciowy estrogen – które łagodzą objawy menopauzy.

Spożywanie soi powinni ograniczyć mężczyźni. Wynika to z tego, że fitoestrogeny mogą obniżać jakość nasienia, a co za tym idzie – zmniejszać płodność. Duża zawartość tych związków może także zaburzać gospodarkę hormonalną u dzieci, dlatego produkty sojowe należy podawać dopiero od 2-3 roku życia, i to w ograniczonych ilościach – mówi serwisowi infoWire.pl Ewelina Bartniak ze Studia Sante.

Ważne jest, aby ziarno soi zostało odpowiednio przygotowane do spożycia – należy je dobrze namoczyć, a potem ugotować. Nasiona soi zawierają bowiem dużo składników antyodżywczych, które utrudniają przyswajanie białka i mogą powodować wzdęcia oraz biegunki. Ryzyko wystąpienia tych dolegliwości zmniejsza również fermentacja, stosowana przy produkcji tempeh, natto, tofu czy sosu sojowego – informuje dietetyk.

zdj. Wikipedia

(infowire.pl)