MEGAMOCNI

Soki czy owoce?

dieta ezdrowie kuchnia owoce soki

Dodano 2013-10-21 12:38:51 | Autor: Jacek Gibel

Większość stron zamieszcza na listach dotyczących zdrowego żywienia dużą liczbę owoców, ale regularnie pomija wyciskane z nich soki. Czy faktycznie nie są one tak wartościowe? Jak się okazuje, w sokach brak jest wielu składników, które zawierają całe owoce.

Zalety skórki

Skórka wielu owoców - w tym truskawek, jabłek, gruszek, śliwek, winogron czy jagód - zawiera masę składników odżywczych. To właśnie tam owoc reaguje ze światłem i wytwarza pigmenty takie jak flawonoidy i karotenoidy, posiadające wiele właściwości zdrowotnych. Skórka winogron chroni przed promieniowaniem ultrafioletowym i zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory. W sokach - zwłaszcza tych wyciskanych przemysłowo - brakuje skórki, a co za tym idzie, są one uboższe o składniki odżywcze. Skórka zawiera też największe ilości błonnika. Podobnie jest z winami - czerwone, fermentowane z całych owoców, znacznie lepiej obniżają ciśnienie krwi i zabijają wolne rodniki niż wina białe, które wytwarzane są tylko z miąższu winogron.

Zalety miąższu

Nie tylko w skórce, ale też w miąższu zawarta jest duża ilość błonnika i innych składników odżywczych. Dobrym przykładem jest tu sok pomarańczowy. Biała wewnętrzna skórka pomarańczy zwana albedo jest ważnym źródłem flawonoidów. Pomarańczowy miąższ z kolei zawiera większość witaminy C z owocu. W organizmie oba te składniki współpracują ze sobą, wspomagając w ten sposób zdrowie. Podczas wyciskania soku z pomarańczy albedo jest usuwane, a co za tym idzie, tracone są flawonoidy. To jeden z wielu powodów, dla których całe owoce są zdrowsze niż wyciśnięty sok. Mimo że wiele soków reklamuje się zawartością miąższu, zazwyczaj nie jest to miąższ naturalny i z pewnością nie w takiej ilości, w jakiej został usunięty w procesie produkcji.

Wyciskanie soku redukuje zawartość błonnika

Żeby wytworzyć jedną szklankę czystego soku jabłkowego, należy zużyć około czterech owoców zawierających 12-15g błonnika. W zasadzie cała ta ilość zostaje utracona w procesie produkcji. Gdyby dodać ją do wyciśniętego soku, podwoiłaby ona dzienną dawkę przyswajanego przez organizm błonnika.

Czy soki są więc niezdrowe?

Odpowiedź na to pytanie zależy od tego, jaki pokarm nimi zastępujemy. Soki pozbawione błonnika są w zasadzie jedynie źródłem cukru, w którym brakuje składników odżywczych wspomagających jego wchłanianie i metabolizm. Soki owocowe podnoszą poziom cukru we krwi dużo szybciej niż całe owoce, w dodatku zawierają go dużo więcej. Dodatkowo, wiele soków sprzedawanych w sklepach zawiera bardzo małą ilość naturalnego soku, wzbogaconą sztucznymi słodzikami. W efekcie łatwo jest dostarczyć organizmowi dużą dawkę kalorii bez żadnych właściwości odżywczych.

zdj. codegarden11.com

(inf. własna/fitnea.com)