MEGAMOCNI

Sześć mitów dotyczących wagi

ezdrowie odchudzanie tycie

Dodano 2013-11-05 13:22:11 | Autor: Jacek Gibel

Na pierwszy rzut oka, tycie i chudnięcie wydają się całkiem oczywistym skutkiem pewnych zachowań - tyją ci, którzy jedzą dużo, chudną ci, którzy jedzą mało. W rzeczywistości nie jest to takie proste. Poniżej prezentujemy sześć popularnych mitów dotyczących wagi.

Mit nr 1: Nadwaga oznacza niezdrowy tryb życia

To, że przybraliśmy nieco na wadze, nie oznacza od razu bycia jedną nogą w grobie. Jest wielu zdrowych otyłych, podobnie jak wiele szczupłych osób prowadzi bardzo niezdrowy tryb życia. Oczywiście istnieją choroby, podczas których drastycznie chudniemy lub tyjemy, ale generalnie nasza waga nie ma żadnego związku ze zdrowiem.

Mit nr 2: Ostre potrawy przyspieszają metabolizm

To oczywiste kłamstwo. Ostre jedzenie nie ma większego wpływu na naszą przemianę materii. Zdrowa, zbalansowana dieta z dużą zawartością protein - jak najbardziej ma.

Mit nr 3: Zjedzenie 3 000 kilokalorii oznacza pół kg tłuszczu w ciele

Dietetycy długo forsowali mit, że każde 3 000 kilokalorii odkłada się w naszym ciele w postaci półkilogramowej warstwy tłuszczu. W ten sposób, by stracić ten nadmiar w ciągu tygodnia, wystarczy spożywać o 400 kilokalorii dziennie mniej. W ciągu roku oznaczałoby to schudnięcie o ponad 20 kg. W rzeczywistości nasz organizm jest znacznie bardziej skomplikowany i chroni nas przed wygłodzeniem, więc zrobi wszystko, by zahamować przesadną utratę kilogramów. Nasza waga zmienia się również w zależności od pory dnia, ilości wypitych płynów czy cyklu menstruacyjnego.

Mit nr 4: Podnoszenie ciężarów sprawia, że jesteśmy ciężsi

Trening siłowy może pokrzyżować wielu ludziom plany utraty kilogramów, ale tylko jeśli opieramy się wyłącznie na wskazaniach wagi. Mięśnie nie ważą więcej niż tłuszcz, jednak są od niego gęstsze. Oznacza to, że chociaż wskazówka się nie przesuwa, możemy stracić centymetry w talii.

Mit nr 5: Nie przytyjesz tak długo, jak ćwiczysz

Gdyby tak było, bez problemu moglibyśmy pochłaniać ciasta i golonkę przy każdym posiłku, nie ryzykując przybrania na wadze. O ile nie ćwiczymy zawodowo, bardzo realne jest, że nie spalimy dostatecznej ilości kalorii. Odchudzając się, nie możemy liczyć tylko na ćwiczenia.

Mit nr 6: Każdy tłuszcz jest zły, obojętnie w którym miejscu

Osoby mające zbyt dużo kilogramów w talii są bardziej narażone na choroby niż te, u których tłuszcz gromadzi się na pośladkach, biodrach czy udach. "Oponka" u mężczyzn może prowadzić do zaburzeń erekcji i choroby Alzheimera. U niektórych tłuszcz gromadzi się w wątrobie, u innych - nie. Oczywiście zbyt dużo kilogramów szkodzi każdemu, jednak niektórym bardziej. Mając jedynie lekką niedowagę, ale pozostając aktywnym fizycznie, istnieje duża szansa uniknięcia takich problemów zdrowotnych jak wysoki cholesterol czy atak serca.

zdj. Wikipedia

(inf. własna/fitnea.com)