MEGAMOCNI

Zbliża się Europejski Tydzień Autyzmu

autyzm choroby Dzieci

Dodano 2013-11-26 10:07:08 | Autor: Emil Kowalski

W pierwszym tygodniu grudnia obchodzony jest Europejski Tydzień Autyzmu. Jest tak co roku. Ma to na celu m.in. podnoszenie wiedzy społeczństwa na temat zaburzeń związanych ze spektrum autyzmu oraz poprawę dostępu do usług opiekuńczych i pomocowych dla społeczności osób dotkniętych autyzmem.

- Autyzm to jeden z najpoważniejszych zdrowotnych problemów cywilizacyjnych świata, lecz świadomość społeczna dotycząca przyczyn, objawów i możliwości leczenia jest wciąż stosunkowo niewielka – mówi Katarzyna Malara z Centrum Terapii PROMITIS.

Autyzm to całościowe zaburzenie rozwojowe, które ingeruje od wewnątrz w całą osobowość człowieka. Nieprawidłowości  widoczne są w tak ważnych sferach rozwoju jak: język, komunikacja, kompetencje społeczne, rozwój emocjonalny, poznawczy oraz ruchowy – wymienia Katarzyna Malara. Autyzm najczęściej diagnozowany jest w okresie dzieciństwa, ale wbrew obiegowej opinii nie występuje tylko w tym okresie rozwoju człowieka.  Wcześnie podjęta terapia, skupiająca się na kształtowaniu umiejętności dziecka, których rozwój nie przebiega prawidłowo, umożliwia oraz ułatwia integrację dziecka w grupie rówieśniczej oraz funkcjonowanie w codziennym jego życiu.

Jak pokazują badania autyzm i całościowe zaburzenia rozwoju mogą stać się jedną z najczęstszych przyczyn niepełnosprawności u dzieci. W krajach zachodnich zaburzenia autystyczne o różnym nasileniu diagnozowane są średnio u co 150-go lub nawet u co setnego rodzącego się dziecka. To znacznie więcej niż jeszcze 20 lat temu! Eksperci mówią o globalnym kryzysie.

Wydarzenia w ramach Europejskiego Tygodnia Autyzmu odbywać się będą niemal w każdym mieście, a ich organizatorami są placówki i organizacje zajmujące się diagnozowaniem i terapią zaburzeń autystycznych. W największych miastach Polski (Kraków, Warszawa i Wrocław), między 2 a 4 grudnia odbywać się będą bezpłatne konsultacje w placówkach Centrum Terapii PROMITIS, które od lat specjalizuje się w diagnozie, terapii i edukacji dzieci z autyzmem i Zespołem Aspergera. Będzie można tu dowiedzieć m.in. gdzie i w jaki sposób można uzyskać diagnozę,  jakie terapie będą najlepiej wspierały rozwój dziecka oraz jakie cechy i zachowania powinny zaniepokoić.

Natomiast 5 grudnia w placówkach PROMITIS w Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu odbędą się nieodpłatne warsztaty dla rodziców, nauczycieli, pedagogów i wszystkich osób zainteresowanych tematyką autyzmu – „Niezbędnik rodzica”. Program obejmuje m.in. następujące tematy:

  • Czy to może być autyzm? Jak zauważyć pierwsze objawy?
  • Autyzm – fakty i mity
  • Proces diagnostyczny – jak i gdzie?
  • Jak uzyskać orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i opinię potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju?
  • Jak dobrać i prowadzić terapię właściwą dla potrzeb dziecka?
  • Jak rozsądnie wprowadzić dietę?
  • Kiedy dziecko nie mówi – alternatywne metody komunikacji
  • Autyzm a integracja sensoryczna

Bogaty program obchodów Europejskiego Tygodnia Autyzmu zaplanowano w Krakowie. Tu oprócz wspomnianych już konsultacji i warsztatów w placówce PROMITIS, odbędzie się także konferencja naukowa oraz przegląd filmów o autyzmie i Zespole Aspergera, koncert i bal charytatywny na rzecz osób z autyzmem, kiermasz i wystawa prac osób z autyzmem. Działania organizują wspólnie Fundacja Wspólna Nadzieja, Stowarzyszenie Zacisze, Stowarzyszenie Przyszłość, Centrum Terapii PROMITIS, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 1, Centrum Autyzmu w Krakowie oraz Uniwersytet Pedagogiczny.

Więcej informacji znaleźć można na stronach internetowych Fundacji Wspólna Nadzieja http://farma.org.pl/pl/archiwum-othermenu-68/105-europejski-tydzie-autyzmu.html, Centrum Terapii PROMITIS http://www.centrum-terapii.pl/europejski-tydzien-autyzmu-02-08-12-2013/ oraz na Facebooku.

***

Co powinno zaniepokoić?

• opóźniona nauka mówienia,
• małomówność,
• powtarzalne ruchy,
• kompulsywne układanie przedmiotów,
• brak kontaktu wzrokowego,
• brak przyjemności związanej z bliskością,
• trudności w odróżnieniu „ja” od „ty”,
• trudności w rozpoznawaniu emocji innych,
• trudności w rozpoznawaniu ironii, metafor, dowcipów,
• trudności w stosowaniu komunikacji niewerbalnej,
• wąskie zainteresowania,
• nieumiejętność zmiany tematu rozmowy.